به دلیل جهانی شدن و سرعت بی سابقه فناوری های جدید، تیمهای توسعه محصول و بازاریابی با چالش هایی روبرو هستند. این چالش ها، تنها 10 سال پیش قابل تصور بود. و برای شرکت های جهانی، موثرترین راه حل ها برای این چالش ها، پیشی گرفتن از قدرت مغز انسان است. هوش مصنوعی (Artificial intelligence) یک فناوری منحصربهفرد نیست. هوش مصنوعی، دستهای از فناوریها و ابزارهایی است که شرکتهای جهانی به طور فزایندهای برای مزیت رقابتی به آنها تکیه میکنند. یکی از این موارد یادگیری ماشین است؛ اما یادگیری ماشین (Machine learning) چیست و چگونه از هوش مصنوعی متمایز می شود؟ در این مقاله اطلاعاتی در مورد تفاوت هوش مصنوعی با یادگیری ماشین، وجود دارد. این مقاله به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که کدام راه حل برای استراتژی شما از بازار بهتر است.
تفاوت هوش مصنوعی با یادگیری ماشین (همه چیز به داده ها مربوط می شود)
هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) نحوه شکلگیری استراتژیهای توسعه و بازاریابی تیمهای محصول را تغییر میدهند. کسانی که از هوش مصنوعی استقبال می کنند، خود را به عنوان رهبران در ارائه محصول و خدمات متمایز می کنند. کسانی که به فناروری های جدید چون هوش مصنوعی علاقه چندانی ندارند، برای ایجاد یک تجربه با مشتری واحد، مبارزه خواهند کرد. ده ها استارت آپ متمرکز بر هوش مصنوعی، هر روز وارد بازار می شوند. مهم این است که بدانید از چه فناوری ها و ابزارهای جدیدی کمک بگیرید.
تفاوت های کلیدی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین
به عنوان دو جایگزین برای هوش انسانی، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین اصطلاحاتی هستند که اغلب به جای یکدیگر مورد استفاده قرا می گیرند. با این حال؛ یادگیری ماشین، بخش شاخص از هوش مصنوعی است.
یادگیری ماشین
- یادگیری ماشین به سرعت تبدیل به یکی از قدرتمندترین برنامه های هوش مصنوعی می شود. فرآیند استفاده از داده ها برای به دست آوردن هوش تجربی، در طول زمان است.
- یادگیری ماشین تنها یک رویکرد برای هوش مصنوعی است که گاهی اوقات یادگیری عمیق را در بر می گیرد و با درک اطلاعات با استفاده از شبکه های عصبی کار می کند.
- یادگیری ماشین به جای آموزش دادن به رایانه ها برای انجام وظایف، به رایانه ها این امکان را می دهد که مجموعه داده های بزرگی بگیرند و خودشان یاد بگیرند.
- یادگیری ماشین به رایانه ها کمک می کند تا تفاوت های ظریف زبان انسان را بشناسند و درک کنند و همیشه هوشمندتر می شوند.
- یادگیری ماشین می تواند خیلی از چیزها را به هر صنعتی ارائه دهد، خواه برای خودکارسازی کارهای روزمره، ارائه بینش خلاقانه یا درک مصرف کنندگان.
هوش مصنوعی
- هوش مصنوعی یک فناوری منحصربهفرد نیست، بلکه دستهای از فناوریها و ابزارهایی است که به سیستمهای رایانهای اجازه میدهد تا از هوش انسانی تقلید کنند.
- ابزارهای برتر هوش مصنوعی امروزی، شامل تشخیص گفتار، تولید زبان، عوامل مجازی، یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی است. به جای «یادگیری» از مجموعه ای از داده ها، رایانه ها از هوش مصنوعی برای تشکیل برنامه ها و انتقال آن برنامه ها به انسان ها استفاده می کنند.
- فناوری هوش مصنوعی را می توان به سه گروه دسته بندی کرد. هوش مصنوعی باریک (ANI) یا هوش مصنوعی ضعیف، هوش مصنوعی عمومی (AGI) یا هوش مصنوعی قوی و هوش مصنوعی فوق هوشمند (ASI) یا ابر هوش مصنوعی.
- بسیاری از ما در حال حاضر بدون اینکه متوجه باشیم روزانه از هوش مصنوعی بهره می بریم. اساس تلفن های هوشمند، برنامه ها، بانکها واتومبیل ها، جزئی از این موارد هستند.
کدام یک را برای استراتژی ورود به بازار انتخاب کنیم؟
استفاده از انواع ابزارهای هوش مصنوعی، از جمله یادگیری ماشینی، میتواند تأثیر عمیقی بر توسعه محصول و توانایی تیمهای بازاریابی برای ایجاد استراتژیهای برنده بازار داشته باشد.
تفاوتهای زبانی و فرهنگی، همراه با حجم وسیعی از دادههای بدون ساختار، میتواند توسعه استراتژیهای جهانی روشن را برای تیمهای محصول و بازاریابی دشوار کند؛ اما هوش مصنوعی میتواند زمینه های این کار را هموار کند و مزایای قابل اعتنایی را ارائه دهد:
- با استفاده از داده های وب تاریک (Dark Web) بهترین تصمیم را بگیرید.
- با ساده کردن قابلیت استفاده و فرآیند آزمایش، بهترین کارایی را به دست آورید.
- با ایمن نگه داشتن داده ها و برنامه ها، امنیت را بهبود ببخشید.
- بهترین محتوا و مضمون را در مناسب ترین زمان ارائه دهید.
- از طریق تقسیم بندی عمیق تر، تجربه مصرف کننده را کامل تر کنید.